Yoga mod smerter

Hvis du lider af mange skader eller skavanker, for eksempel medfødte eller pådraget ved slid, sport, sygdom eller ulykker, er det vigtigt, at du holder din krop ved lige. Men det er ikke sikkert, at du skal kaste dig ud i en hvilken som helst idræt. Selv om du har brug for motion og træning, kan du risikere at forværre dine skader i en sådan grad, at du slet ikke vil være i stand til at træne igen. Og så er du lige vidt.

Vælg yoga som træningsform, hvis du vil skåne dine led

En af de mest almindelige skavanker er skader på led og ligamenter. Sportsfolk pådrager sig disse skader ved uhensigtsmæssig belastning, for eksempel i forbindelse med træning, kampe eller konkurrencer. Og andre mennesker kan risikere at få gigt i deres led, enten som følge af slid, eller som den autoimmune sygdom, vi kender som leddegigt. Begge dele er yderst smertefulde tilstande, hvilket kan virke utroligt demotiverende i forhold til motion og træning. Men det er alligevel vigtigt, at man får trænet sin krop, hvis man vil bevare den sund og stærk så længe som muligt. I alle tilfælde er yoga oplagt som træningsform. Yoga findes i flere udgaver, og de mere skånsomme af dem – hatha yoga, yin yoga, kundalini yoga eller yoga nidra – er glimrende motionsformer, som samtidig hjælper til at få en øget kropsbevidsthed og de nødvendige redskaber til at håndtere smerter og ubehag.

Færre smerter med yoga

Når man dyrker yoga, arbejder man med at forene krop og sjæl. Yoga er ikke en præstationsorienteret eller konkurrencepræget idrætsform. Yoga tager udgangspunkt i det hele menneske, og dettes eget temperament. Derfor dyrkes yoga kun i individets eget tempo – og altid i samspil med et sundt åndedræt. De fleste, som dyrker yoga, kan skrive under på, at deres yogapraksis har hjulpet dem til at fjerne fokus fra deres smerter og skavanker.

Du kan få mere at vide om yoga på joga.dk